Meer dan 60 maatschappelijke organisaties hebben zich met een GO€DBEZIG-contract actief ingezet voor een schone gemeente.

‘Financieel belonen is zeker een trigger’

De verenigingen en scholen hielden met een GO€DBEZIG-actie hun gebied zwerfafvalvrij. Deze actie is onderdeel van de brede zwerfafval- en schooncampagne ‘Heel Apeldoorn is rein’, die al sinds 2012 loopt. Met deze campagne probeert de gemeente haar inwoners bewust met zwerfafval om te laten gaan.

Succesvolle inzameldag
Marc Veenhuizen, programmamanager bij de gemeente, verklaart de grote animo doordat het belang van een schone omgeving bij de meeste inwoners na een aantal jaren goed bekend is. Ook is financieel belonen volgens hem een grote trigger. Apeldoorn hield al eerder een succesvolle inzameldag met een beloningscomponent voor ieder ingeleverd flesjes of blikje. De pilot bood een mooie vervolgstap.

Gebied schoonhouden
Een vereniging die mee wilde doen gaf aan welk gebied ze wilde schoonhouden. De gemeente keek vervolgens of dat niet te klein, te groot of gevaarlijk was. Daarna legden de twee partijen in een contract vast dat de vereniging de omgeving zwerfafvalvrij zou houden. Ook was deelname aan de Week van Apeldoorn Schoon een voorwaarde. Als tegenprestatie voor deze activiteiten betaalde de gemeente 5 cent voor ieder opgeruimd flesje of blikje.

Actieve Facebookpagina
Voor de werving en communicatie heeft de gemeente de actieve Facebookpagina van de Rein-campagne gebruikt. Ook zijn er billboards geplaatst met een oproep om mee te doen en heeft de gemeente zoveel mogelijk verenigingen aangeschreven. Die verenigingen hebben onderling veel contact, dat helpt ook.

Extra steuntje in de rug
De deelnemers konden bij vijf inleverpunten hun flesjes en blikjes inleveren. Dat werd massaal gedaan. Honderdduizenden flesjes en blikjes werden ingeleverd. De pilot Schoon Belonen bleek voor mensen een extra steuntje in de rug te zijn en de ingeleverde blikjes en flesjes krijgen een nieuw leven: een win-win situatie dus. De verenigingen mochten hun beloning naar eigen inzicht besteden.

Theaterkaartje voor blikje
De diversiteit in deelname bleek groot. Zo namen de roeiers van de roeivereniging steeds alles mee uit het water. De korf- en voetbalverenigingen waren wekelijks na iedere competitieronde actief met opruimen. En in de wijk Osseveld-Woudhuis konden kinderen met een flesje of blikje betalen voor de theatershow ‘Midas en het boterham met pindakaas zakje’.

Video
Delen

Uw naam

E-mail

Naam ontvanger

E-mail adres ontvanger

Uw bericht

Verstuur

Share

E-mail

Facebook

Twitter

LinkedIn

Contact

Bericht

Verstuur

Aanmelden