DEN HAAG

 LEREN OP DE BOERDERIJ

De 10 stadsboerderijen zijn het zenuwcentrum van de Haagse pilot. Hier komen jong en oud in aanraking met zwerfafval en afvalscheiding.

‘Wij gaan met kar en boerderijbok regelmatig de wijk in om zwerfafval op te ruimen’

In totaal hebben zo’n 30 maat­schappelijke organisaties zich bij de pilot aangesloten. Van school tot manege en dierenopvangcentrum. De stadsboerderijen hebben veel goede contacten met de omliggende scholen en verenigingen. Ze zijn inleverplek voor oud vet, kleding en elektrische apparaten. Verder wordt er altijd al aandacht besteed aan de thema’s duurzaamheid en milieu. Een aantal beheerders heeft daarom voorgesteld om de pilot via de boerderijen te laten lopen. Een logische gedachte, vond ook de gemeente.

Educatieve inleverplek
De deelnemende organisaties brengen sinds de pilot ook hun volle zakken met plastic flesjes, blik en drinkpakjes naar de boerderijen. Om zwerfafval en afvalscheiding verder onder de aandacht te brengen gebeurt nog meer.

Teamhoofd en pilotcoördinator Hans de Rijk: “Met de kinderen, kar en onze boerderijbok gaan we regelmatig de omliggende wijk in voor een opruimactie. Ook geven we afvallessen op onze locaties.”

Blikperskampioenschappen
Zomers houden de boerderijen de Haagse Blikperskampioenschappen. Een ludieke zomeractiviteit met aandacht voor zwerfafval. Al twee jaar op rij is hiervoor grote animo: zo’n 100 deelnemers per editie. Den Haag regelt voor de wedstrijden op iedere locatie de blikpers en kleine prijzen voor de winnaars. De vraag aan de deelnemers: neem zoveel mogelijk eigen blikjes mee.

Van jong tot oud
In verschillende categorieën strijden kinderen en volwassenen om de titel door in een minuut zo veel mogelijk blikjes te persen. De allerjongsten gooien blikjes in een net. Deelnemers scoren extra punten met een afvalquiz en een sorteeropdracht. De competitie kan na de zomer gewoon doorgaan: de organisaties kunnen de pers bestellen voor een evenement op de eigen locatie.

Geen sportclubs
De scholen, twee maneges en een dierenopvangcentrum deden graag mee. Sportclubs bleken lastiger te enthousiasmeren. De Rijk: “Daar hebben we minder nauwe contacten. Uit de reacties na een bezoek of e-mail bleek dat sportclubs aangaven te weinig tijd of andere prioriteiten te hebben. Soms vonden ze het ook gewoon te veel werk.”

Persoonlijke benadering
De persoonlijke benadering van de beheerders en aandacht via posters op de verschillende locaties blijken veel vaste bezoekers enthousiast te maken. Zowel voor deelname aan het blikpersen als aan de pilot. De Rijk: “Het enthousiasme bepaalt voor een groot deel hoeveel er gebeurt. Daarom is het zo belangrijk dat je het thema goed promoot en dat je het leuk maakt.”

Video
Delen

Uw naam

E-mail

Naam ontvanger

E-mail adres ontvanger

Uw bericht

Verstuur

Share

E-mail

Facebook

Twitter

LinkedIn

Contact

Bericht

Verstuur

Aanmelden